Koronka Wiesławy Juroszek w londyńskiej Gallery Different. Koronka Koniakowska poszerza horyzonty, a nasze koronczarki coraz śmielej biorą udział w różnych projektach.

Wiesława Juroszek z Koniakowa Dachtonów została zaproszona przez Paulinę Czajor do swego nowatorskiego pomysłu, który był pracą dyplomową na kierunku Masters in Sustainable Fashion w Londynie. Nazwała go IZBA Lab, nawiązując tym samym do domowego, tradycyjnego charakteru pracy rękodzielniczej (izba) jednocześnie akcentując jej otwarty, eksperymentalny i ciągle rozwijający się wymiar (lab). W przypadku laboratorium należy też zwrócić uwagę na fakt, że aby osiągnąć ostateczny cel nie można ominąć często czasochłonnego procesu. Aby osiągnąć pożądany rezultat, należy ogarnąć ten proces krok po kroku. Czas cierpliwość, uwaga, precyzyjność i wiedza są niezbędne – podobnie jak w rzemiośle.

„…zamysłem mojego projektu jest połączenie artystek praktykujących rzemiosło w różnych zakątkach Europy poprzez stworzenie jednej tkaniny podróżującej między twórczyniami, które kolejno dodają do niej swój fragment odmienny w technice i wizji artystycznej. W przeciwieństwie do świata mody, który zamawia wyroby rękodzielnicze pod konkretny projekt dyktując konkretne oczekiwania i zlecenia ja w swoim projekcie pragnę dać rzemieślnikom pełną wolność tworzenia. Celem mojego projektu jest uwydatnienie artystycznej i kreatywnej siły rzemiosła (w szczególności technik zagrożonych zaniknięciem ) oraz wartości współpracy, której wspólnym mianownikiem jest pasja.” Tak brzmiała treść wiadomości, którą przesłała do Centrum Koronki Koniakowskiej Pani Paulina prosząc o pomoc w znalezieniu koronczarki, która podjęłaby się wykonania swojej koronki. „…Stricte do pracy magisterskiej pragnę przedstawić dzieło w początkowym stadium stworzone przez dwie artystki- hafciarkę Ritę z Cypru oraz koronczarkę z Koniakowa. Moim celem nie jest, stworzenie tkaniny użytkowej. Chcę żeby w wyniku fuzji technik i pomysłów powstała nowa abstrakcyjna forma, bez sztywno narzuconych ram czy oczekiwań- owoc wolności twórczej i przyjemności artystek…”

Pani Rita zrealizowała fragment cypryjskiego motywu “rzeka”- zwanego też motywem Da Vinci, który jest obecny na obrazie Leonarda „Ostatnia wieczerza” zdobiąc obrus. Wyhaftowała go na tkaninie lnianej odziedziczonej po swojej Babci. W zamyśle nie zależało na tym by motyw był wykończony, stąd fragment haftu nagle się urywa, lub raczej metaforycznie wskazuje na otwartość procesu twórczego.

Pani Wiesia z kolei uheklowała półokrągłą serwetę symbolizującą Górę Ochodzita. Pierwszy kwiotek to wschodzące słoneczko, którego promienie zaczynają serduszka, odzwierciedlając tym miłość do swej twórczości i tradycji. W kolejnych rzędach tworzą „kwiotki” rosnące na koniakowskiej łące. Są tu charakterystyczne motywy „strupków”, gynsiorków i dębowych listków. U podnóża widnieje napis KONIAKÓW, który ma akcentować pochodzenie i źródło techniki wykonanej koronki.

Dzieło było przedstawione na wystawie w „Gallery Different” w centrum Londynu przez dwa dni – 22 i 23 września 2023r. Był to prestiżowy event z wieloma ważnymi postaciami z Londyńskiej sceny modowej. Gratuluję sukcesu Pani Paulinie, naszej artystce – koronczarce Wiesi z Koniakowa oraz Pani Ricie z Cypru.

Więcej informacji o tym wyjątkowym projekcie można znaleźć klikając w link : https://www.izba-lab.com/

Lucyna Ligocka – Kohut